Dag twee Xi’an

Na een goede nachtrust, die hadden we ook wel verdient na onze treinreis van gisteren zijn we fris en fruitig weer uit bed gestapt. Oja nog even iets over gisteravond, we hebben ook weer gegeten bij de plaatselijke Chinees “kip uit een pan”. Nou ik kan je vertellen dat we hier in ieder geval nooit weer naar toe gaan, maar met bier wegspoelen,doet goed zijn werk. Gelukkig zijn we de nacht zonder maag en darm problemen doorgekomen.

Na een goed ontbijt, de koffie was alleen niet te drinken, dus zelf maar even naar de vertrouwde nescafe gezocht.

Zijn we naar de stadsmuur getrokken en hebben we daar een wandeling overheen gemaakt. Deze omringt de oude stad ( de stad is volledig gemoderniseerd overigens) en heeft een totale lengte van 12 kilometer.

Het leuke is dat wanneer je zo nu en dan het park inkijkt, wat onder de muur ligt, je de Chinese folklore in alle hevigheid ziet schitteren.

Je ziet gymnastiek oefeningen, dans, muziek of tafeltennis taferelen. Het was de bedoeling om hem rond te lopen, was het niet dat het behoorlijk donker werd en begon te regen. Dus we zijn de stad maar ingevlucht.

Een winkelcentrum bezocht waar de prijzen toch wel heel erg europeaans waren, moet je je voorstellen dat een gemiddelde Chinees ongeveer 320 euro per maand verdiend, aldus May onze local agente.

Oja ook May wilde even met me op de foto.

Lopen in de regen is overigens voor mij hier in China levensgevaarlijk. Overal zwaaien paraplu’s je bijna in de nek en dan zijn de stoeptegels ook nog eens spekglad. Ondertussen heeft Sjaco zijn commerciĆ«le handels vaardigheden uitgeprobeerd toen hij op de Moslim markt een paar T-shirts wilde gaan kopen.

Ik moet eerlijk bekennen het Chinese meisje had waarschijnlijk beter papieren, Sjaco twee shirts. Volgens mij had hij nog wel wat lager gekund qua prijs. Mijn maat is wat problematisch hier, al doen ze er wel alles voor om je in hun winkeltje te krijgen, binnen is kopen denken ze.

Vanavond nog even wat gegeten aan de overkant van de straat. Probleem was alleen de menukaart die ( hoe kan het ook anders) in het Chinees was. En hoe bestel je dan? Juist ja wil je varkensvlees ga je knorren en wil je rundvlees dan ga je loeien. Uiteraard werd hier weer lekker om gelachen, maar we kregen wel wat we wilde hebben, en het was nog lekker ook. Kosten nog geen 10 euro voor (twee personen) krijg je er nog twee halve liter bier bij ook, ondertussen worden er ook nog even twee scooters het restaurant maar binnen gereden en dat alles inclusief.

Morgen gaan we het terracotta leger bezoeken en gaan we hier om 09:30 weg. We checken dan ook gelijk uit en komen dus niet terug in het hotel. We worden gelijk vanaf het terracotta leger ( 30 buiten de stad) naar het station gebracht. We gaan dan ons laatste trein traject doen, de volgende keer dat we ons gaan verplaatsen zal met het vliegtuig zijn
Tot dat we weer in Shanghai zijn, zijn we dus weer even onder water.

3 gedachten over “Dag twee Xi’an

1. dat probleem met die kledingmaten komt me bekent voor,als ik ergens kom hebben ze ook alleen maar kindermaten.

veel plezier nog
    groet’n uut ’t Harde
    Bert

2. Haha, awesome dat restaurantje zeg :’) Het klinkt allemaal helemaal geweldig, ik krijg steeds meer zin om zelf ook op reis te gaan! Heel veel plezier nog het laatste weekje en tot snel!xx