Zaterdag 5 mei om 23:45 (Moscow tijd) vertrekt onze trein, onze Transsiberie/Transmongolie reis zal dan echt gaan beginnen.
We zijn dan al vanaf 30 april onderweg en vanaf 2 mei al in Moscow.
De trein stopt ongeveer 40 keer vanaf Moscow en er staan dan altijd wel babushka’s op het perron met allerhande Russische etenswaren.
Onderweg zal het Russische landschap aan ons voorbij trekken. Wij zullen nu waarschijnlijk ons pas echt realiseren hoe uitgestrekt dit land is en hoe eindeloos de taiga is. Uren en urenlang kunnen we langs berkenbossen reizen, die af en toe worden onderbroken door pittoreske Siberische dorpjes.
Dorpjes waar waarschijnlijk het leven nog stil staat, waar men zich verplaatst met paard en wagen en waar de waterpomp nog voor het drinkwater zorgt.
Om de zoveel tijd zullen we een reusachtige stad passeren. De eerste stad van betekenis zal Nizhni Novgorod zijn met z’n prachtige kremlin. Vervolgens passeren we Yekatarinaburg, de belangrijkste stad van het
Oeralgebergte.
De stad werd in 1723 door tsaar Peter gesticht en groeide langzaam uit tot een van de belangrijkste financiële, economische en culturele centra van Rusland. Normaal gesproken passeren we rond middernacht deze stad, 26 uur nadat we Moskou verlaten hebben. Iets ten westen van de stad bevindt zich de officiële grens tussen Europa en Azië, gemarkeerd door een obeliks.
Novosibirsk is de grootste stad van Siberië en de op twee na grootste stad van het land. De stad werd in 1893 gesticht om hier een brug over de Ob te bouwen t.b.v. de Trans Siberische spoorlijn. Halverwege de 20e eeuw werd de stad ook verbonden met de Turkestan railway, die de stad verbindt met Centraal-Azië en de Kaspische Zee. We zullen Novosibirsk passeren na ongeveer 45 uur.
Een volgende stad we gaan passeren is Krasnoyarks, in de periode van de Sovjet-Unie een zgn. gesloten stad, vanwege de strategische lokatie aan de Yenissei rivier, de grootste van de Russische rivieren. We zullen Krasnoyarsk na 57 uur, voorbij rijden als we geen vertragingen hebben. De volgende stad is één van de mooiste steden onderweg Irkutsk, ooit het ‘Parijs van het Oosten’ genoemd. De stad dankte haar rijkdom aan de handel met China en Mongolië.
Hier gaan we de trein op 9 mei verlaten om vervolgens op 12 mei weer verder te reizen. We zullen nu het Baikalmeer ook passeren, het grootste reservoir aan zoetwater op onze aardbol, tevens het diepste meer ter wereld met als diepste punt een bodem op 1620 meter.
Nadat we het Baikalmeer uit het zicht hebben zullen we aankomen in Ulan Ude, hoofdstad van de autonome republiek Buryat.
De Buryaten zijn verwant aan de Mongolen en daarmee is de stad een typische mix tussen Oost en West. Na Ulan Ude verlaten we u de Transsiberische spoorweg en reizen verder over de Transmongolische spoorweg richting Ulan Bator. Bij de grensplaats Naushki / Suche Bazaar zullen de grensformaliteiten plaats vinden in de trein. We verlaten dan Rusland en rijden Mongolië binnen, land van uitgestrekte graslanden met hier en daar een eenzame ger. We komen op 14 mei aan in Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolië.
Hier stappen we weer uit de trein. Om vervolgens onze reis verder voor te zetten op Donderdag 17 mei
’s Ochtends vroeg stappen we om 07.15 weer op de trein, no. 24 naar Beijing. Na Ulan Bator zullen de graslanden langzaam plaats gaan maken voor de uitgestrektheid van de Gobi woestijn. Uiteindelijk komen we aan in de Mongoolse grensplaats Zamyn Uud. Waar waarschijnlijk na een korte paspoortcontrole we de grens over steken naar Chinese grensplaats Erlian. In Erlian verandert zal het onderstel van de trein en wordt vervangen. Het Russische spoorwegnet (1520 mm breed), maakt plaats voor het smalspoor (1435 mm) van de Chinese spoorwegen.
Middags om 14.04 komen we dan aan in de Chinese hoofdstad Beijing het is dan inmiddels 18 mei. En ons avontuur in China gaat beginnen.
Een gedachte over “Hoe zal onze 10.489 Km lange treinreis er ongeveer gaan uit zien.”
Reacties zijn gesloten.
Dit lijkt er op jonge!
weet je zeker dat je geen cameraman mee wilt?